Nr 15!

Her er seksjonen hvor du enten kan introdusere deg selv, eller gi en velkomsthilsen til nye medlemmer.
Svar
Sandro10
Medlem
Favorittspiller: Del Piero

Nr 15!

Legg inn av Sandro10 » 29 jun 2013 15:19

Nr 15! Det er altså nummeret som en sommerdag i 1990 gjorde meg til en Juventini. Jeg var seks sommere gammel, og datt innom en fotballkamp på tv. Helt tilfeldig var det Italia som spilte, jeg husker ikke hvem de spilte mot, men husker at det var en spiller med det nevnte nummeret som fanget interessen min. Navnet hans, Roberto Baggio! Dette solomålet hans fra denne kampen var grunnen til at jeg både begynte å spille fotball, og interessere meg for fotball.

Men for en seksåring i Norge i 1990 var det ikke bare enkelt å få sett italiensk fotball. Så de første par årene av mitt fotballinteresserte liv ble jeg litt fanget av mine klassekamerater/medspillere og begynte å følge Tottenham. Men jeg klarte aldri helt å glemme denne Roberto Baggio. Jeg begynte å lese litt, å følge med på tekst-tv. Og etter hvert fant jeg ut at et norsk lag, Kongsvinger med Geir Frigård og Hai Noc Tran i spissen skulle møte Juventus på Ullevål. Jeg fikk mast på min kjære mamma og hun skaffet billetter! Min første Juventuskamp ble et faktum. Og fra den dagen har den gamle dame vært min store og evige kjærlighet!

Roberto Baggio ble den store helten, og under VM i 94 gråt jeg mine første tårer grunnet fotball, faktisk to ganger! Den første gangen når han ble tatt av banen mot Norge, og selfølgelig når han misset straffen i finalen! Jeg var helt knekt! Mamma som så kampen med meg lurte nok på om hun hadde fått en litt smårar sønn. Men på veien mot finalen hadde denne langhårede magiske mannen virkelig trollbundet meg. Og det ble virkelig fart på interessen for italiensk fotball. Jeg fikk bestilt meg både blå og hvite diadora sko, og en Juvedrakt med nr 10 og Baggio skrevet i rødt på ryggen, jeg var lykkelig!

Etter hvert ble det mange kamper fulgt live på tekst-tv og alt jeg kunne finne på ymse tv-kanaler. Baggio var fortsatt magisk, men når vi kom til EM i 96 blomstret det en ny helt for min del, og ja, selfølgelig var det Il fenomeno vero, Allesandro Del Piero!! Noe av de første detaljene jeg husker var fra en plakat fra Goal, der jeg la merke til at han ikke hadde teip, men tråd til å holde strømpene oppe. Og selfølgelig begynte jeg også å spille med det. Uten at det gjorde meg til noe stjerne:)

Etter hvert som månedene og årene gikk vokste kjærligheten for denne magiske mannen, og Baggio gikk mer og mer nedover i boka mi. Noen av minnene er selfølgelig CL-finalene mindt på 90tallet, og selv om det ble tap i 97 er målet til Del Piero et magisk minne. Ravanellis mål fra død vinkel er også uforglemmelig. Det samme er også Del Pieros scoring på Old Trafford hvor han lurer Scmeichel 160%! :) VM i 98 var ikke noe veldig opptur. Selfølgelig moro med Zidane. Mitt beste minne fra mesterskapet er nok når Baggio på småfrekt vis chipper ballen opp i hånda til motspiller for å få straffe, og for å selv sette den i mål. Konge!

Ettersom årene har gått har Juventus (og Italia) gitt meg både gode og dårlige minner og opplevelser. Det har blitt 15-20 kamper live i Torino, og har kost meg hver eneste gang! Kampen mot Lecce når Del Piero tok scoringsrekorden er et veldig godt minne! VM i 2006 kommer jeg heller aldri til å glemme. Når Italia og Del Piero utklasset og pissa på Tyskland hoppet jeg i stykker et bord på en restaurant i Tønsberg, MAGISK!

Jeg har altså vært Juventini i 23 av mitt 29 år gamle liv. Jeg har forsvart laget mitt, italiensk fotball og til tiden også andre italienske lag når venner og Uvenner har kommet med sine anglofile uttalelser og kritikk. Jeg er glad i engelsk fotball, og følger fortsatt Tottenham tett. Men er italiensk fotball som er og forblir min lidenskap. Det har vært tøffe tider flere ganger med ymse skandaler. Men jeg er stolt av å kunne si at jeg har forblitt lojal og aldri veket en tomme når det har blåst som verst!

Når jeg for noen dager siden leste av Tevez hadde signert og skulle bære drakt nr 10 var det med blandede følelser. Jeg syns Il fenomeno veros nr er magisk, og en del av meg mener det bør fredes. Men likevel, kan godt hende at mange unger blir Juventinis pga Tevez og at han har nr 10. Og det er selfølgelig bra!

Vet ikke hvor jeg egentlig skal poste dette innlegget, og heller ikke om det er interessant lesing for noen. Men på en regntung første feriedag med Tour De France på tv måtte jeg bare finne på noe! :)

En god ferie og et magisk overgangsvindu ønskes til alle dere der ute!

#Juventus per sempre
Det beste du kan gi en venn er en god passning!! Ivar Hoff

Brukeravatar
LaFormicaAtomica
Medlem
Favorittspiller: Nedved, Mandzukic
Fornavn: Espen

Re: Nr 15!

Legg inn av LaFormicaAtomica » 29 jun 2013 15:47

Fint innlegg :) Du ble bitt noen år før meg, grunnet alder så klart. Jeg ble ikke tatt før jeg så et par oransje briller, en person med langt krøllete blondt hår og en magiker med nr. 10 på ryggen. Mange lurte nok på hva jeg drev med når alle ungene på barneskolen løp rundt med United drakter, og jeg sto der med Juventus caps og Batistuta drakt i Argentinske farger (fattern var fan av han). Er det et lag jeg ikke misliker i England så er det Tottenham. Bodde med en Hotspur fan, fikk derfor med meg en god del kamper av fjor og år sesongen. Hadde stor sympati for fansen og laget når Chelsea snappet opp CL plassen i fjor og Arsenal i år. De fortjener en sjanse i CL uten tvil.

Brukeravatar
Birindelli
Styremedlem, JCN

Legg inn av Birindelli » 29 jun 2013 23:30

Flott introduksjon, Sandro10, selv om det tok nesten tre år å få den ferdig.

Jeg skjønner godt fascinasjonen for Baggio. Han var helt fantastisk, og noe virkelig spesielt.
"Senza dubbio contano di più una ventina di partite nella Juve che un posto da titolare fisso in una squadra minore."

- Alessandro Birindelli

Brukeravatar
Antonio Conte
Styremedlem, JCN
Favorittspiller: Camo, Conte, Licht
Fornavn: Thomas
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Antonio Conte » 30 jun 2013 01:19

Morsom lesning. Absolutt verdt noen minutter. :)
GRANDE JUVE! ★★★

Brukeravatar
Avanti!
Medlem
Favorittspiller: Nedveds hår
Fornavn: Adrian
Sted: Oslo

Legg inn av Avanti! » 30 jun 2013 13:11

:thumbup:

Brukeravatar
Birindelli
Styremedlem, JCN

Legg inn av Birindelli » 30 jun 2013 15:42

For øvrig brukte også Birindelli nummer 15 på drakta i flere år.
"Senza dubbio contano di più una ventina di partite nella Juve che un posto da titolare fisso in una squadra minore."

- Alessandro Birindelli

Svar