Fantacalcio 2015/2016

Sosial småprat
Brukeravatar
Fierezza
Styremedlem, JCN
Favorittspiller: Buffon
Fornavn: Andreas
Sted: Oslo

Fantacalcio 2015/2016

Legg inn av Fierezza » 22 jul 2015 17:26

Etter et relativt suksessfult første forsøk på italiensk Fantasy forrige sesong, kjører vi igang igjen med Fantacalcio for ny sesong (http://www.fantacalcio.it). Hvem er interessert i å være med? Gi en lyd her så oppretter jeg liga frem mot sesongstart. Ser an størrelse (og eventuelt antall) på ligaen avhengig av interesse. Spillet krever investering i litt forarbeid før sesongen (i spillerkjøpfasen), men utover sesongen trenger det ikke å ta noe særlig tid om man ikke vil.

Kort forklaring av konseptet:
Fierezza skrev:Fantacalcio ligner Fantasy Premier League, men har noen viktige forskjeller i formatet. Nettsiden for spillet er http://www.fantacalcio.it og det er denne siden de aller fleste italienere går til for å spille sin fantasy-fotball. Spillet er dessverre (?) 100% på italiensk men med oversetting fra meg på de viktigste funksjonene og flittig bruk av google translate ellers bør det kunne gjennomføres allikevel - tror det gikk relativt greit for alle i fjor, med unntak muligens av noen oppstartsvansker.

Konseptet går i veldig korte trekk ut på at alle deltakere før sesongen må kjøpe inn et fullt lag med 25 spillere. Spillere kjøpes ved auksjon, altså kan ikke flere lag eie den samme spilleren. Utover sesongen kan man bytte ut noen av spillerne sine, men da bare med spillere på det "åpne markedet" (spillere som enten ikke har blitt kjøpt av noen andre eller som andre prøver å selge). Den manageren som i åpningsrunden bydde høyest på feks Buffon sitter derfor alene som eier av ham helt til han eventuelt finner ut at han ønsker å selge eller bytte Buffon med noen andre.

Hver runde spilles som vanlig med at man før hver serierunde velger et lag på 11 spillere og 7 innbyttere, og så får spillere poeng basert på deres prestasjoner den runden (grunnpoeng deles ut fra pagella'ene til Gazetta dello Sport, i tillegg til ekstrapoeng/minuspoeng for mål, assist, kort og så videre). Ligaen spilles head-to-head slik at man i hver runde ikke samler opp totalpoeng, men spiller direkte mot en motstander for 3, 1 eller 0 poeng.

På grunn av at formatet er sånn må jeg vite på forhånd hvor mange som ønsker å delta før jeg lager ligaen. Maksimalt kan 20 lag spille i hver serie, men på grunn av begrensning på antall fotballspillere i Serie A er det optimalt om vi er litt færre. Hvis dere har lyst til å være med så si isåfall fra på forumet her asap, så får jeg fikset en liga i løpet av de nærmeste dagene. Jeg skal også prøve å få oversatt noen av de viktigste funksjonene for dere, men venter med det til jeg får sett an den eventuelle interessen.
Juventus per sempre sarà!

Brukeravatar
Avanti!
Medlem
Favorittspiller: Nedveds hår
Fornavn: Adrian

Re: Fantacalcio 2015/2016

Legg inn av Avanti! » 22 jul 2015 19:11

In it to win it! Hva skjedde egentlig med "sluttspillet" i forrige sesong, jeg hadde helt glemt det!

Brukeravatar
Fierezza
Styremedlem, JCN

Legg inn av Fierezza » 22 jul 2015 19:38

Det ble aldri gjennomført (av en eller annen ukjent grunn). Det var uansett bare en cup, inget sluttspill, så det gjeldende resultatet av fjorårsesongen ble følgende tabell:

Bilde

Brukeravatar
Christer
Capo
Favorittspiller: Nedved, Marchisio
Fornavn: Christer
Sted: Bærum

Legg inn av Christer » 22 jul 2015 20:18

Stiller selvsagt opp for å forsvare tittelen! :fun:
«As news it's every bit as startling as snow in Siberia or Paul Gascoigne in rehab, but there you have it: Juventus are champions of Italy, for the 27th time.»
Just Fontaine, former French footballer.
Twitter: @CAnthonisen

Brukeravatar
PavelNedved
Medlem
Favorittspiller: Nedved, Del Piero, Pippo

Legg inn av PavelNedved » 22 jul 2015 23:09

Sier som Kristoff : Så klart er jeg med :happy:

http://www.tv2.no/v/938269/

Brukeravatar
Andrea Pirlo
Medlem
Favorittspiller: Del Piero, Pirlo
Fornavn: Eirik

Legg inn av Andrea Pirlo » 23 jul 2015 14:57

Med!

Brukeravatar
Buffon
Medlem
Favorittspiller: DP, Montero, Tacchinardi
Fornavn: Nicco
Sted: Moss

Legg inn av Buffon » 02 aug 2015 14:04

Med!

Brukeravatar
Fierezza
Styremedlem, JCN

Legg inn av Fierezza » 06 aug 2015 21:07

Bra at det er noe interesse, så da kjører vi på. Jeg oppretter en liga en gang i neste uke så er vi klare til sesongstart. Dere som er på vippen får derfor noen dager til på å melde evt interesse.

Brukeravatar
Fierezza
Styremedlem, JCN

Legg inn av Fierezza » 15 aug 2015 12:14

Da er ligaen opprettet. For å lage en bruker og bli med i ligaen følger dere "oppskriften" under. Jeg satt fristen på å registrere seg og legge inn bud på spillere til midnatt førstkommende torsdag 20. august, slik at vi har mulighet til å rekke første serierunde. Hvis vi/dere sliter med å rekke dette kan jeg flytte fristen til neste uke.

Ellers la jeg også inn et par ekstra plasser i forhold til de som meldte seg her, så det er fritt frem også for andre som ikke har meldt sin interesse til å også å melde seg på.
Fierezza skrev:Det dere må gjøre i første omgang er da å gå inn på http://www.fantacalcio.it og registrere dere der det står "Campionato a leghe", ved å trykke på knappen "entra e gioco". Trykk så på "registrati" og fyll inn på vanlig måte, eventuelt connect med Facebook.

Inne på spillet trykker dere på "crea o partecipa ad un'altra lega" og "accedi a una lega esistente" for å bli med i ligaen. Søk opp ligaen (navnet er "JuveNorge 2015/2016"), trykk "Iscriviti" og skriv inn passordet ("juvenorge").

Brukeravatar
Fierezza
Styremedlem, JCN

Legg inn av Fierezza » 15 aug 2015 12:19

Her er da litt mer forklaring på hvordan budsystemet fungerer:
Fierezza skrev:Angående bud skal man totalt legge inn bud på 24 keepere, 64 forsvarere, 64 midtbanespillere og 48 angripere. Dette er for å sikre at alle lag ender opp med riktig antall spillere i hver posisjon (3, 8, 8, 6). Det høres kanskje veldig mye ut, men sjansen for at du får behov for alle budene er veldig liten, så det er ikke så viktig å bruke like mye tid på hvert bud. Du har et budsjett på 260 millioner og skal fylle opp laget utifra det. Det betyr selvfølgelig at dine samlede bud på 200 spillere kan overstige 260 millioner, så sørger systemet for at du får tildelt spillere du har råd til. Når fristen er ute blir spillere fordelt på lag etter hvem som har bydt mest for hver spiller. De dyreste spillerne (de med høyeste bud) blir fordelt først og så går det nedover til alle lag er fulle. Det man betaler for en spiller er aldri mer enn det nest høyeste budet på den spilleren pluss èn. Hvis lag A har bydd 10 for Buffon og lag B har bydd 15 er det da lag B som får ham for 11. Spillere som ikke har blitt solgt til noe lag kan kjøpes i budrunder mellom serierundene.

Hver serierunde spilles H2H, altså at man møter èn motstander til kamp, og spiller om 3, 1 og 0 poeng. Poeng baseres på kampkarakterer med bonus for mål og assist og trekk for f.eks. kort og innslupne mål.

Spør hvis det er noe! Lykke til med budrunden! :)

Brukeravatar
Avanti!
Medlem

Legg inn av Avanti! » 18 aug 2015 00:25

Lykke til, alle sammen! Kan nevne at det sannsynligvis er lurt å legge litt penger i de man faktisk ønsker; i fjor bød jeg middels mye på mange spillere, endte ikke opp med noen av de jeg hadde mest trua på, og satt igjen med mange fantamillioner.

Brukeravatar
Buffon
Medlem

Legg inn av Buffon » 22 aug 2015 11:49

Vi er foreløpig 6/8, så bare å melde seg på folkens!

Brukeravatar
Christer
Capo

Legg inn av Christer » 25 aug 2015 12:18

Vi mangler 2 for å starte. Er det ingen som har lyst til å bli med? Var morsomt ifjor. :angel:
«As news it's every bit as startling as snow in Siberia or Paul Gascoigne in rehab, but there you have it: Juventus are champions of Italy, for the 27th time.»

Brukeravatar
Avanti!
Medlem

Legg inn av Avanti! » 10 sep 2015 17:12

Dette kan ikke startes så lenge vi bare er 6 stk.? :(

Brukeravatar
Fierezza
Styremedlem, JCN

Legg inn av Fierezza » 13 sep 2015 14:52

Etter mye om og men har jeg endelig klart å redusere antall lag i ligaen til 6 (det skulle ikke være lett!) Det betyr at vi kan starte neste uke. Beklager at dette har tatt alt for lang tid, men nå er vi hvertfall i gang.

Fristen for å sende inn bud er midnatt onsdag-torsdag, så tror jeg vi blir med til serierunden neste helg.

Brukeravatar
Avanti!
Medlem

Legg inn av Avanti! » 13 sep 2015 15:09

:thumbup:

Brukeravatar
Christer
Capo

Legg inn av Christer » 18 sep 2015 11:13

Auksjonen er ferdig nå, serien begynner vel til helgen, så man må sette opp lag nå. :)

Brukeravatar
Buffon
Medlem

Legg inn av Buffon » 18 sep 2015 11:49

Noen som er interessert i Klose, Strootman, Pazzini eller Montoya?
Tar gjerne imot bud, ser etter midtbane- eller forsvarspillere;)

Brukeravatar
PavelNedved
Medlem
Favorittspiller: Nedved, Del Piero, Pippo

Legg inn av PavelNedved » 18 sep 2015 12:56

Gi meg Quagga så kan du velge mellom Alex, Torosidis, Evra, Montolivo, L.Rigoni eller Benassi :happy:

Brukeravatar
Fierezza
Styremedlem, JCN

Legg inn av Fierezza » 19 sep 2015 11:57

Er dere fornøyd med laget deres eller? Jeg er sånn ok fornøyd, men føler jeg har litt for mange usikre kort, som kan bli bra eller kan bli ingenting. I tillegg er jeg relativt avhengig av at Roma har en god sesong og det hadde det jo egentlig vært fint om ikke slo helt gjennom. Kan gjerne bytte et par wildcards (i.e. Rugani, Perisic, Asamoah, Kuba, Falque, etc.) mot noen som er litt mer bankers i sine respektive lag, spesielt midtbanespillere. Har også et par topp-keepere som jeg ikke nødvendigvis trenger.

Keeper: D. Lopez, Perin, Karnezis
Forsvar: Chiellini, Castan, Manolas, Murillo, Radu, Gonzalez, Rugani, Dodo
Midtbane: Nainggolan, Pjanic, Bruno Peres, Bonaventura, Brozovic, Asamoah, Bertolacci, Blaszczykowski
Angrep: Eder, Dzeko, Salah, Perisic, Menez, Iago Falque

Svar